lördag 24 april 2010

BVC och babygym

I går var Tuva och jag på BVC. Det var två veckor sen sist så det var lite extra roligt att komma dit och få väga och mäta lilltuvisen. Eller lilla och lilla... Hon är nu 55 cm lång och väger 4480 g. Stora tjejen! Vår BVC-sköterska är så fin och duktig och hade svar på alla frågor som dykt upp sen vi var där sist. De senaste två veckorna har Tuva varit ledsen och orolig på kvällarna och gråter några timmar utan att vi riktigt kan trösta henne. Sköterskan sa att det är vanligt att barn blir lite oroliga på kvällen, så det var skönt att höra även om det inte förändrar något egentligen. Efter BVC-besöket fikade vi med Jakobs basgrupp från skolan. Det var den sista basgruppsträffen för Jakob någonsin och den firades med en glass på Bosses och sen kaffe på Barista. Alla tyckte Tuva var så söt!

På eftermiddagen tog jag med mig Tuva till Tornby och köpte babygymmet jag pratade om. Det blev ingen omedelbar succé när jag la henne i det, men jag tror att hon kommer gilla det så småningom!

...först tyckte hon det var jättekul!


...men lite senare på kvällen fruktansvärt hemskt...


...men sen blev det riktigt spännande!



Idag har vi haft en lugn och skön lördag. Jakob pluggade med Tuva på bröstet så att jag fick sova några timmar. Efter lite lägenhetsstädning (mycket välbehövlig sådan) kom fina Stina på lunch. Mysigt! Vi promenerade sen med henne hem i den härliga våren.



Mys med pappa


2 kommentarer:

  1. Hon är ju fruktansvärt gullig. Supergosing! Och så har hon sin fars panna.

    SvaraRadera
  2. Vilhelm hade också "skrikkvällar" när han var i ungefär samma ålder. Allt hade varit bra på dagen men så när Josef kom hem och avlastade mig så blev det bara skrik och skrik och skrik. Det enda som hjälpte var att bära tills han somnade. Jag kommer inte riktigt ihåg när det gick över i tid (ca 2-3 månader), men i samma veva gav vi Semperdroppar för att få fart på magen. Och så tror jag att de är trötta.... Det låter präktigt men små bebisar behöver sova mycket mer än man tror. Jag ville liksom leka med Vilhelm och ha honom hos mig, men nu i efterhand så förstår jag att han skulle sovit mer än vi lät honom göra.

    Jättegulligt babygym, det kommer hon ha glädje av länge. Vilhelm fick sitt på jul och då var han knappt 3 månader och kanske lite liten trots allt. Så ge inte upp om hon inte gillar det nu, det har lång hållbarhet! :-)

    Ta hand om er! Många kramar från Mia

    SvaraRadera