måndag 15 augusti 2011

Läggning

Jag vet inte om jag skrivit detta redan, i så fall får ni ursäkta, men vi har börjat lägga Tuva på ett nytt sätt. När det nästan varje kväll tog mellan 30 min och två timmar att lägga henne kände vi att vi var tvungna att göra något drastiskt åt saken. Så vi började med att lägga henne i sin säng, ge henne välling och sen säga "sov så gott, Tuva" och gå ut ur hennes rum. Första kvällen var det skrik och gråt och tandagnisslan inifrån Tuvas rum. Vi gick in och ut och tröstade och upprepade orden "sov så gott, Tuva". Efter ca 40 min somnade hon. Kväll två somnade hon på kanske 20 min och nu, en dryg vecka senare, kan de ta sin lilla stund för henne att somna, men hon är inte ledsen utan ligger i sin säng och snurrar runt tills hon somnar. Jag kan knappt i ord beskriva vilken livskvalitetshöjning denna sovreform har resulterat i. Nu har vi tid på kvällarna att göra det vi vill och vi slipper all frustration man känner när man sitter hur länge som helst och vaggar och sjunger utan att Tuva somnar. Helt underbart!

1 kommentar:

  1. Hej på er!
    Vad skönt att Tuva sover bättre på kvällarna nu. Det låter lite som Sova Hela Natten som vi gjorde med Vilhelm och nu snart ska göra med Hedvig.

    Att vara trygg i sin säng och kunna somna själv är nyckeln. Men samtidigt veta att pappa och mamma hela tiden finns utanför genom att säga en "ramsa".

    Sömn är verkligen så viktigt! Både för barnen och oss vuxna. För några veckor sedan fick Hedda och Ville feber samtidigt och vi hade några mardrömsnätter. Man blir helt knäpp...

    Vilhelm har börjat skolas in på dagis i förra veckan. Än så länge är jag och Hedvig också där men snart ska vi gå promenad så att han får leka helt själv. Hoppas han kommer att trivas!

    Så roligt när du bloggar Karin, känns liksom bra att veta vad ni gör!
    Kramar Mia

    SvaraRadera